Rökning vs Fettma!

För ett tag sedan bestämde jag mig för att efter jag boardat planet på väg hem från Thailand så ska jag sluta röka. Jag gav mina två sista ciggaretter till Carina och gik på planet som en ny och rökfri människa. Detta var den 1/1-07 20,30 thailändsk tid och 13,30 svensk tid.

När man slutar röka kommer det fram ett annat begär, godis suget! Detta skapade en del undringar. Rökning dödar! Fettma dötar också! Fettma dödar fortare!
En person som över konsumerar mat och är fet vet vi alla att hon eller han kommer dö i förtid, kanske redan om tio år. Konsekvenserna av fettma är dessa; högt blodtryck. diabetes typ 2, hjärt- och kärlsjukdomar, sjukdomar i gallvägarna, ledbesvär, problem med luftvägar, sömnbesvär, cancer och infertilitet, oförmåga att få barn.

Konsekvenserna av rökning är rökhosta, lungcancer, lungemfysem, hjärtinfarkt, fönstertittarsjukan, benskörhet och rökning ökar risken för ofrivillig barnlöshet.

Usch inget är bra. Men varför måste folk predika när folk röker men inte när en 150 kilos klump köper en stor fet gräddbakelse!!! Riskerna är som sagt lika stora oavsett vilket begär man han har.

Många av mina kompisar har valt att sluta röka nu efter nyår, om ni får återfall gå in och läs om sjukdomarna rökning orsakar och borsta tänderna! Så lovar jag att ni aldrig mer vill röka. Och ni som fortfarande röker, gå in och läs ni med och tänk på konskvenserna när ni stoppar in ciggen i munnen!

HANG IN THERE!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback